peDOCS – Reading tales – an informal educational practice for social change
“School is an institution that translates socio-economic differences into distinct educational outcomes. In the case of Roma children, schools perform a negative selection, often by tracking Roma into segregated classes and schools and directing many of them into special education. Negative selection is often justified by reference to poor reading skills and limited vocabulary in the language of school instruction.”
“Az egy éves program során, heti rendszerességgel „Meséd” program indult, amely az édesanyák olvasási kompetenciáját hivatott emelni, illetve a gyerekeikkel való kapcsolatot szerette volna bővíteni, de indirekten hosszú távon a tanulásra való felkészítést szolgálta a szókincsbővítés, a mesék fantázia és kreativitást erősítő hatása.”
Taní-tani Online – Szarka Emese: A MESÉD oktatási projekt és vallási hátterének bemutatása
“A bahá’í hit (a „bahá” arab szó jelentése ’dicsőség’, ’ragyogás’) alapítóját, Bahá’u’lláh-t (jelentése: „Isten Dicsősége”) Isten mai korra rendelt Hírnökének tartja több millió ember. Az ő kinyilatkoztatásán (1863) alapul a bahá’í hit, mely a legújabb független világvallás.”
PRAE – MESÉLŐ ÉDESANYÁK – A KITÖRÉS LEHETŐSÉGE 1.
“A kilenc hónapos Mesélő Édesanyák projekt azért jött létre, hogy támogassa és fejlessze a mesélést, a szövegértést, és segítsen kidolgozni olyan kompetenciákat, amelyek többek között a mindennapi életben való eligazodást és a cigányok munkaerőpiaci elhelyezkedését segítik.”
PRAE – A MESÉD EREJE GYÖNGYÖSPATÁN
“Furugh Switzer tizenhét éve él Magyarországon, azóta segíti a hátrányos helyzetű falvakban élőket sajátos meseterápiájával. Az általa létesített Egység a Különféleségben Alapítvány olvasóvá nevelési programja, a Mesélő Édesanyák küldetését teljesíti, amikor nehéz sorsú anyákat rendszeres olvasásra serkent.”
Index.hu – Madár? Nem. Akkor gólya!
“Hetente összegyűlik pár Huszár-telepi roma édesanya, hogy mesét olvassanak. Néha csak egymás között, de van, hogy a gyerekeik is köztük ülnek. Van, aki folyékonyan olvas, szépen hangsúlyoz, más többször is elakad a szövegben, és ettől zavarba jön. De nem is az a fontos, kinek, hogy megy. Inkább az, amikor délután úgy mennek haza, hogy már tudják: a gólya is egy madár.”
Aranyanyu – Furugh Switzer
“A közös meseolvasás azoknak az édesanyáknak biztosít támogató, szeretetteljes légkört, akiknek kizárólag kudarcok kötődnek saját iskolai éveikhez, és akik korábban csak az alkalmatlanság érzésével találkozhattak a tanulás során. A Meséd foglalkozások végén az anyukák hazavihetik a könyveket, amiket a gyermekek nagy örömmel várnak. Így a projekt végére egy kisebb házi könyvtáruk lesz, melyre sok családban szinte oltárként tekintenek. “
24.hu – Óriási siker a Meséd program
“Furugh Switzer kanadai-perzsa szociológus és tanár, aki 20 éve érkezett Magyarországra. Hamar szembesült azzal, hogy az általános iskolában már behozhatatlan hátránnyal induló roma gyerekek integrálása alapvető nehézségekkel jár. A Furugh által kifejlesztett Meséd – Mesélő Édesanyák programot az a felismerés hívta életre, hogy ha a gyermekeknek mesét olvasnak, akkor a kicsik fejlődő képességeik révén könnyebben beilleszkednek az iskola életébe, ott jobban teljesítenek …”