A Meséd projekt mögött rejlő elgondolás
Furugh Switzer szerint
Meséd (MESélő ÉDesanyák) arra a jól ismert tényre alapul, hogy a szülői támogatás elengedhetetlen a sikeres óvodai fejlődéséhez, és a gyermekek iskolai előmenetele szoros összefüggést mutat a szülők iskolázottságával és a tanuláshoz való hozzáállásával. Ha javítani akarjuk a roma gyermekek és fiatalok részvételi arányát az oktatási rendszer minden szintjén, ezzel növelve az egyenlő esélyeket, akkor támogatást és képzést kell nyújtanunk a szülőknek és mindenekelőtt az édesanyáknak, akik a legtöbb esetben otthon vannak a gyermekekkel, és a legnagyobb hatást gyakorolják rájuk. A kutatások redményei azt mutatják, hogy ha a kisgyermekeknek mesét olvasnak, képessé válnak arra, hogy beilleszkedjenek az iskola életébe, ott jobban teljesítenek, és tovább maradnak meg a rendszerben.
A Meséd program megkísérli elérni a kisgyermekes anyákat és arra törekszik, hogy pozitív beállítottságot alakítson ki bennük a könyvekkel és az olvasással szemben, ami természetes módon és közvetlenül hatással lesz a gyermekeikre. A hatéves és ennél kisebb gyermekek koncentráló képessége és képzelőereje erőteljesebben fejlődik, ha mesét olvasunk nekik. Ezzel egyidejűleg a tanuláshoz szükséges nyelvi struktúrák és szókincs is kiépül. Mindezt a közelség és meghittség pszichológiai közegében tudjuk elérni, és a biztonság és melegség érzése összekapcsolódik a gyerekekben a tanulással és olvasással. Kutatások megmutatták, hogy az írástudás fejlesztésében a legjobb eredményeket akkor érhetjük el, ha a szülők maguk képzettek, és aktívan részt vesznek gyermekeik iskoláztatásában.
Hogy működik a Meséd?
A fent említett tényekre és hipotézisekre alapozva a Meséd projekt nem-formális felnőttképzési módszereket alkalmaz, olyan anyákat célozva meg, akik sok esetben maguk korán kiestek az oktatási rendszerből. Ráadásul azt a rövid időt is, amit az iskolarendszerben töltöttek, többnyire kudarcélmények és az alkalmatlanság érzése kísérte, így érthető módon sokszor negatív beállítódás maradt hátra a könyvekkel és az olvasással kapcsolatban. Ha ez a hozzáállás változatlan marad, tovább öröklődik a gyermekeikre, és az iskolai kudarc mintázata tovább adódik a következő generációnak.
A szép mesekönyvek használatával, ebben a körfolyamatban kíván a Meséd program változást hozni, azzal, hogy kellemes élményt kapcsol a könyvekhez és az olvasáshoz, ami azonnal megjelenhet a gyerekek mindennapjaiban. A heti összejöveteleken képzett segítők együttműködésével az édesanyák egyszerű mesekönyvekkel ismerkednek meg. Felfrissítik, és fejlesztik az olvasási készségeiket, és bíztatást kapnak, hogy beszélgessenek az elolvasott történetekről. Az elfogadó és bátorító környezetben egyre nagyobb örömmel olvasnak és beszélgetnek. Ez elvezethet odáig, hogy valós, az életből vett történetekről, majd az őket foglalkoztató problémákról is beszélgetni kezdenek. A gyakran különböző etnikai háttérből származó csoporttagok családias kapcsolatba kerülnek, és egyre többet tudnak meg egymásról és tapasztalataikról. Rövid idő alatt létrejön egyfajta tudatosság, közösségérzés, céltudatosság, ami jó talajt biztosít a tanuláshoz, növekedéshez. Szemmel látható fejlődés indul be, mely során az anyák megtanulják elfogadni, megbecsülni, bátorítani egymást, valamint hangot adnak azoknak a kihívásoknak, amelyek elé az élet állítja őket, miközben megőrzik pozitív hozzáállásukat.
Minden héten, miután elolvastak és megbeszéltek egy könyvet, ezt meg is kapják, magukkal vihetik, mint a projekt ajándékát. Ezután kezd ődik az ő feladatuk, miszerint esténként felolvassák a könyvet a gyermekeiknek. Miközben megbeszélik velük a történetet, felhasználják a foglalkozáson elsajátított készségeket. Így lesznek a gyerekek közvetlenül és azonnal maguk is a projekt kedvezményezettjei.
A gyerekek azok, akik a leglelkesebben fogadják a szép könyveket, amelyek ráadásul az édesanyjukkal is bensőségesebb kapcsolat kialakításához segíti őket. Gyakran a kicsinyek, akik még nem tudnak olvasni, kívülről megtanulják a történeteket, és a képek alapján el tudják „olvasni” őket. A gyerekek büszkék a szerzeményükre és beviszik az óvodába, hogy megmutassák az óvó néninek és a többi gyereknek.
A projekt szakaszai
A projekt három szakaszra tagolódik. Az első szakasz az olvasás készségének fejlesztésére összpontosít. A második időszakban az írás valamint rajzolás és festés is hozzáadódik a tevékenységekhez. Továbbá az olvasás- és íráskészség biztosabbá válásával az anyák maguk is kezdenek történetek írni. A harmadik fázisban a részvevők a dráma pedagógia alkalmazásával arra készülnek, hogy a mindennapi élet kihívással járó helyzeteit sikeresen kezelni tudják, mint például óvónőkkel, orvossal, munkaadóval folytatott interakciókban. Ebben a szakaszban az édesanyák részt vesznek valami olyan tevékenységben is, ami szolgálatot jelent a közösségben, az őket körülvevő társadalomban. A Meséd egyik célkitűzése, hogy ösztönözze és előkészítse az anyákat saját maguk további képzésére.